22 mei 1967: brand van de Innovation in de Nieuwstraat

Het weer in Brussel op 22 mei 1967

Tot het diverse takenpakket van de klimatologische dienst van het KMI, behoort eveneens het verstrekken van informatie aan justitie betreffende de waarnemingen tijdens rampsituaties hetzij per spoor, op de weg of in de lucht alsook bij eventuele branden met dramatische gevolgen. Immers, sneeuw, vorst, mist, wind, ijs, hitte, zware regenval en bliksem zijn allemaal weerelementen die de loop van een ramp kunnen beïnvloeden, of soms deze zelfs veroorzaken of de gevolgen ervan verergeren.


Zo heeft het KMI de meteorologische overzichten voor het Brusselse Gewest voor de namiddag en de vroege avond van 22 mei 1967, de dag die gekenmerkt wordt door de brand in de Brusselse ‘Innovation’, de grootste tragedie die ons land in vredestijd ooit gekend heeft, aan justitie overgemaakt.

 

Horta gebouw. Nieuwstraat, Brussel. Onbekend, 1901.

In onze archieven vonden we trouwens een niet-gepubliceerd document (in het Frans) over deze ramp, met name een kopie van de brief die de directeur van het KMI aan de toenmalige onderzoeksrechter mr. De Brabandere heeft gestuurd.


Uit dit verslag blijkt dat de hemel die dag betrokken tot bewolkt was met lichte regen die bijna voortdurend uit de lucht viel tot ongeveer 16:30h. De gemiddelde snelheid van de wind lag tussen 12 en 15 km/h met een hoogtepunt van 7,2 meter per seconde (26 km/h) rond 13:20h, een windsnelheid die als matig gequoteerd wordt.

 

We kunnen hieruit besluiten dat het weer op die fatale 22 mei 1967 niet echt nadelig was voor de hulpdiensten. In hun ongeluk hadden de Brusselaars immers het geluk dat er die dag geen sterke wind stond die waarschijnlijk de verspreiding van het vuur naar de omliggende wijk nog meer had aangewakkerd en de taak van de brandweerlui had bemoeilijkt.